En dan word je gebeld door schoondochter. Haar schoonouders hebben een nieuwe woning toegewezen gekregen en gaan verhuizen. Ze hebben hulp nodig bij het opruimen van het huis, organisatorisch, praktisch en emotioneel. De kinderen wonen allemaal ver weg. Of ik kan helpen?
Hun woning is te groot geworden om goed te kunnen onderhouden. En de te nemen trappen worden steeds moeizamer genomen. De nieuwe woning is levensloopbestendig en een stuk kleiner. Een groot deel van de meubels en spullen kunnen niet mee. Dat betekent veel uitzoeken en beslissingen nemen. Zo moeten ze bijvoorbeeld afscheid nemen van hun kantoor en werkzame leven. Dit is moeilijk voor ze.
We beginnen met het uitzoeken van spullen a.d.h.v. een stappenplan. Stap voor stap doorlopen we samen het hele huis. Ronduit verbaasd zegt meneer “Waarom ben ik in hemelsnaam niet eerder begonnen met uitzoeken, toen ik nog 10 jaar jonger en fitter was?”
Tip; focus op de spullen die wel meegaan en filter die eruit.
Voor de nieuwe inrichting maak ik een plattegrond met meubels op schaal. Zo wordt visueel wat wel en niet past. Een paar concrete voorbeelden werkt voor ze en maakt het makkelijker beslissen.
Het is belangrijk dat er op korte duidelijkheid komt voor ze m.b.t. de verhuizing en de verhuisdatum. Die duidelijkheid kan ik bieden door een aantal verhuisoffertes op te vragen. In overleg prikken we een verhuisbedrijf en de datum. Dat is voor iedereen prettig, want nu kunnen we concreet daarnaartoe werken.
Tip; vraag meerdere offertes op want de kosten van een verhuizing kunnen enorm uiteenlopen. Zoals ook in deze situatie trof ik een groot verschil aan van meer dan € 1.400,- Het echtpaar had eigenlijk geen idee wat een verhuisbedrijf kost en ze waren zonder meer met duurste in zee gegaan.
Of ik ook kan helpen met het plannen van de verhuisdag en er kan zijn op de verhuisdag zelf? Als aanstuur- en spreekpunt/organisator. Belangrijk is, dat de eigen vaste afspraken zoveel mogelijk doorgang vinden. Dat geeft een stuk rust en houvast. De afspraken m.b.t. de verhuizing en het opruimen, plan ik daar zo veel mogelijk omheen.
Het inpakken en verhuizen gebeurt in twee opeenvolgende dagen. Het geeft hun de gelegenheid om de situatie beter te laten doordringen en afscheid te nemen van hun huis. Bijkomend voordeel is dat de verhuizing de volgende dag vlotter verloopt. Verhuizers kunnen meteen beginnen met inladen van de verhuiswagen. Des te eerder kun je gaan uitpakken en inruimen in het nieuwe huis.
Tip; vraag of ze je keukenspullen als eerste uitladen op het nieuwe adres. Kun je meteen iemand je keukenspullen op zijn plek laten zetten.
Samen met 3 fantastische kleinkinderen, die ik mee aanstuurde, waren we om 17.30 uur al zover dat meneer en mevrouw konden komen naar het nieuwe huis. Het had overredingskracht nodig, ze te laten inzien dat het beter was er niet bij te zijn deze dag. Hoe graag ze dat eerst ook wilde.
Resultaat aan het einde van de verhuisdag;
- Keukenspullen liggen in de kasten
- Is het bed opgemaakt
- Ligt er eten in de koelkast
- Is de badkamer klaar voor gebruik
- Werkt de telefoon en het alarm
Met routing en inrichting is rekening gehouden met hun rollators en ze kunnen veilig uit de voeten. Een gezamenlijk hapje eten na zo’n dag doet wonderen en is een prettige afsluiter.
Samen met een professionele klusser, kom ik na de verhuizing nog bij ze terug voor allerlei hand en span diensten en kleine klusjes. En die zijn er altijd, hoe goed je ook bent voorbereid. Zo hangen we een stel gordijnen op, monteren we een badkamerkastje, keukenhaken en een kapstok. Stabiliseren we een wiebelende kast en pakken de laatste verhuisdozen uit.
Eenmaal verhuisd duurt het nog even voordat meneer en mevrouw echt zijn geland. Er gebeurt zoveel met ze. Dan valt er een last van ze af. Waar ze al maanden enorm tegenop zagen, is nu volbracht. Hun nieuwe plek bevalt goed. Met sociale contacten binnen het pand en dagelijkse ontzorging door warme maaltijden in het restaurant. Meneer grapt nog weken “Wil je iemand pesten zeg dan; je krijgt een verhuizing cadeau”.
Gisteren tijdens de eindinspectie van de woningbouw en de laatste administratieve afhandelingen was het helemaal rond. Onder het genot van ‘een stevig bakkie’ van mevrouw hebben we afscheid genomen. Want koffiezetten, dat kan ze!
Trots ben ik op ze. Dat ze zich hier zo goed doorheen hebben geslagen. Dat ze altijd nog grapjes kunnen maken over de situatie en vooral hoe dol ze zijn op elkaar, 85 en 90 jaar. Dat maakt ze sterk!
Dankbaar, ben ik, dat ze me hebben toegelaten hun bij te staan in deze turbulente en bijzondere periode van hun leven. Ik ga deze verhuizing nooit vergeten.
Ga je of je ouders (op termijn) verhuizen en kunnen ze daarbij wel hulp gebruiken met opruimen en verhuizen? Neem dan contact met me op. Een kennismaking is kosteloos. Alleen als het wederzijds goed voelt gaan we samen aan de slag.
Om je alvast op weg te helpen download de gratis verhuischecklist;
https://www.verhuiscoachdenbosch.nl/wp-content/uploads/2023/07/20230720-checklist-verhuizing.pdf